Utopiskt.

Jag vill berätta om mitt idealsamhälle.

Det heter Walnut Grove och det ligger i Minnesota på andra sidan Atlanten, det är inte bara långt borta i avståndet utan i tiden också, en hundratrettio, hundrafyrtio år sisådär. I ärlighetens namn är det också skiljt ifrån oss utav sagans väv.

Jag kan tänka mig att lika många som läser detta vet precis vad jag skriver om som de som fortfarande undrar.

Det handlar om en TV-serie, en riktigt mysig helylle familje-serie som jag så intimt förknippar med min egen barndom då man växte upp tittandes på denna serie, en riktig nostalgi-tripp. Med idealsamhälle menar jag inte att allt alltid var frid och fröjd, nog hade de sina vedermödor allt, ganska realistisk skildring stundvis skulle jag tro, om livet som nybyggare i 1800-talets Amerika. Vad jag menar är själva tonen i människornas förhållande till varandra, den ömsesidiga respekten och artigheten. Om detta är färgat av hur samhället var då den spelades in eller om det är tänkt att återspegla tiden det föreställer eller något annat är ointressant.

Och (ett ord man inte börjar en skriven mening med, jag vet) om Walnut Grove är mitt idealsamhälle så är Charles Ingalls min förebild, idealmannen. Han är en oerhört fin förebild, bättre kan man inte ha anser jag. Han är en hårt arbetande familjefar som sätter sin familj och vänners och till och med sina grannars väl och ve framför sin egen komfort. En riktig karlakarl. Utan att på något vis vara skrytsam, tvärtom. Ödmjukhet och tacksamhet är en annan röd tråd genom hela serien. När jag skriver att han är min förebild så menar jag inte att jag själv skulle vara särskilt lik utan jag menar att jag önskar snarare, jag strävar efter det. (eller kanske bara att jag önskar att jag så gjorde?) Bättre förebild kan man nämligen inte ha. Om man som barn tittar på denna serie så kan man lära sig oerhört mycket viktiga saker att ta med sig på livets snåriga stigar, ja, även som vuxen förstås, det är aldrig för sent att lära.

Sensmoralen och de röda trådarna serien igenom är så fin. Personligen håller jag givetvis inte med om precis allt i detalj, tex så är det präglat utav ett kristet synsätt. Men det spelar ingen roll. Jag köper t.o.m. denna ”detalj”. Vill man vara djup och hitta punkter att kritisera så kan man förstås opponera sig emot att det handlar ju faktiskt om en vit nybyggarfamilj, ockuppanter, som stjäl indianernas land. Sant. Men man måste ju inte vara så förbaskat trångsynt att man nödvändigtvis måste granska allt med lupp. Jag är själv en riktig ”indianälskare” som alltid sedan barnsben varit fascinerad utav de nordamerikanska indianstammarnas kultur och öde. Ett öde jag sörjer. Så skall man njuta av serien får man helt enkelt bara ta den för vad den är, en saga. Vad är då en saga för något? Det är en historia som nästan alltid vill lära oss något.

Oavsett vad någon politiskt korrekt recensent må tycka om diverse omoderna inslag som tex ”stereotypa könsroller” eller andra hemskheter så tycker jag att dagens människor har massor att lära från denna serie. Världen vore helt enkelt en mycket bättre plats om fler hade dessa människor som förebilder. Man får lära sig sådant som vikten av artighet, ärlighet, hjälpsamhet, altruism. mm.

Jag undrar om inte vi som växte upp tittandes på denna serie fick med oss något viktigt. En del av oss i vilket fall. Man kan absolut ifrågasätta TV tittande och all annan ”skärmtid” som människor, stora som små idag får. Det är inga sunda vanor vi lagt oss till med precis. Men om jag skall rekommendera en serie att titta på med familjen så blir det definitivt ”Lilla huset på prärien”. Det är väl ingen större risk att den sänds i repris tyvärr? Själv har jag/vi köpt boxarna på dvd och brännt igenom alla nio säsonger tillsammans hela familjen inte bara en utan två gånger och det blir nog att se ytterligare någon gång framöver….

Kommentera

