Sluta slösa tid.

Nu ska jag berätta om ett riktigt dåligt sätt att fördriva tiden på.

Det är att gå med i facebook grupper med politiska diskussioner. Man kommer ingen vart. Det är hopplöst frustrerande. Dom man ”diskuterar” med är nästan alltid totalt överygade om att just deras världsbild är den enda korrekta. Det blir väldigt sällan ett konstruktivt utbyte av åsikter utan urartar nästan alltid till smutskastning.

Själv så stöder jag exempelvis SD’s politik i fråga om invandringen och flyktingpolitiken. Ingen kan berätta vad som är så fel och hemskt med deras politik utan så gott som alltid blir det ett evigt tjatande om vad enskilda SD-politiker gjort sig skyldiga till genom årens lopp. En hel del skit. Många rötägg har det funnits i partiet. Jag tror dock inte detta är unikt för just SD. Jag är rätt säker på att det finns och har funnits dåliga företrädare i övriga partier likväl.

Nivån i diskussionerna är lika låg när det gäller kritiken av en viss religion.

Det går inte att debattera med övertygade människor. Har man bestämt sig för att blint tro på den politiskt korrekta versionen utav hur världen ser ut så är det jäkligt svårt att rubba den tron tydligen. Man möts av hat och ovett. Sällan av konstruktiv  seriös debatt.

Det är nog som så att folk som sysslar med att debattera politik i facebook grupper har ett ganska tråkigt liv. De gör det inte pga att lära sig något eller för att utbyta ideér utan bara för att sprida sin egen inskränkta världsbild. Det är ett missionsarbete för dom. Ofta är dessa människor inte speciellt duktiga i att argumentera eller att uttrycka sig överhuvudtaget i skrift. Det blir en väldigt låg nivå på det hela.

Sens moralen i denna artikel är sålunda en ”note to self”, en påminnelse till mig själv om inte annat att inte kasta bort mer värdefull tid på ”debattgrupper” på facebook. Nu får det vara bra. Man fastnar alltför lätt och känner sig tom och dum när flera timmar gått åt till inte ett endaste vettigt. Vill man göra verklig skillnad är det bättre att gå med i ett parti och försöka arbeta för de politiska förändringar man anser vara bra för Sverige och världen. Det behövs fler bra människor som gör verklig skillnad.

Det gör man inte genom att försöka övertyga mindre begåvade människor på ”fejjan”.

Låt dom hållas. Dom behöver sandlådan. Inte jag.

Nåväl, vad man än företar sig med så är det nog inget som är mer fruktlöst än det ovan nämnda tidsfördrivet. Det är förmodligen (garanterat) mer givande att spela TV-spel. Annars kan man lägga sig en stund i solstolen, gå ner och bada med barnen, läsa en bok….eller whatever.

Nu ska i alla fall jag släcka skärmen och gå ut och njuta av en fin och solig dag.

3 reaktioner på ”Sluta slösa tid.

  1. Håller med dig! FB-grupperna ger inte mycket. Det finns många mycket mer intressanta saker att göra, som t ex jobba ute i trädgården eller läsa en bok. Bloggen skriver jag enbart för att rensa mina egna tankar och för att göra mig av med en del frustration. Förhoppningsvis kan jag så ett litet frö hos någon.

    Liked by 1 person

Kommentera

