Problemets kärna. (…eller roten till det onda)

Ibland känner man sig tjatig. Det känns som man skriver samma sak hela tiden. Det känns som det kvittar. Man blir lätt modfälld så som det ser ut idag.

Jag syftar på vårat land och alla galenskaper som pågår. Bilbränder, våldtäkter, mord, bränder…mm…mm. Av någon anledning så är det inte alla Svenskar som verkar bry sig så värst mycket om allt elände, de ser inte eller så vill de inte se.

Ibland frågar man sig själv (åtminstone gör jag det); är det jag som har fel och dom som har rätt? Är det jag som får fel information? Eller drar jag bara fel slutsatser utav informationen?

Det är sunt och bra att tänka i dessa banor då och då tror jag. Fler borde göra det. Ja, alla människor borde ställa sig den frågan. Alla.

Som sagt så har jag ställt mig frågan själv ett antal gånger, det är nästan så att frågan/tanken ligger latent i bakhuvudet ständigt. Den får mig att vara källkritisk. Att kolla upp fakta. Ett till ord förresten som jag märkt ofta används för att kasta tvivel, ”källkritik”. Man anklagas ofta för att man inte är källkritisk om man refererar till exempelvis Fria Tider, Nyheter Idag eller Avpixlat. Om man då gör som jag och kollar upp informationen, de nyheter som dessa sidor förmedlar så upptäcker man att det inte alls är något ”hittepå” eller ens överdrifter som deras antagonister försöker låta påskina.

Skillnaden mellan vanlig, eller etablerad (för att inte använda ordet Mainstream-media) media och dessa s.k. ”hatsajter” är att dessa sidor mestadels tar upp ämnen och händelser som nyhetsjättarna valt att förtiga. Nyheter som betraktas som farliga. Alternativt att de går ut med signalement där sådant finns. Det är ytterligare något som är farligt och hatiskt tydligen, att gå ut med signalement.

Hatsajter är alltså oftast bara ännu ett ord använt utav etablissemanget för att skapa en misstro till dessa alternativa nyhetsförmedlare. Om du ännu inte gjort så, snälla, ta en titt själv och säg mig vad som är så hatiskt. Nu är en god gissning den att de allra flesta som läser dessa rader instämmer till fullo i det mesta jag skriver. Tyvärr. Ni vet att jag har rätt, att detta stämmer. Jag predikar således bara för de redan frälsta.

Det är ju inte er jag vill nå med denna text, det är inte ni som behöver läsa den.

Som jag ser på saken så har vi de stora medie aktörerna att skylla för de stora samhälls-problemen vi ser framför oss. Att det blivit som det blivit. Att mord, våldtäkter och allsköns vidrigheter blivit vardagsmat för oss. Det är deras fel.

Det är dom som sopat skiten under mattan. Det är dom som inte vill att problemen och problemens orsaker ska synas. Politiker är politiker, det vet vi. Dom är inte vad de varit, dom drivs oftast inte av en vilja att förändra eller förbättra samhället som gamla tiders politiker. De drivs oftare utav egennytta. Dom vill ha maktpositioner och de vill tjäna pengar. Så har det blivit. Dom vill inte väcka ont blod någonstans, de vill inte ha konflikter (om allvarliga saker, bara småtjafsande går an), de vill bara att allt ska vara ”bussiness as usual”. De vill att vi ska sitta i båten så att de inte trillar ur. Det är därför som de följer minsta motståndets lag. Det är därför som de är så trendkänsliga och försöker följa strömningarna.

Därför har media en mycket större makt och därför ett större ansvar för samhällets utveckling än vad t.o.m. politikerna har. Dom behöver dock inte ta något ansvar i realiteten. De kan fly ansvaret och det är precis vad de gör.

Problem som sopas under mattan, som göms, finns ju inte.

Så länge problemen inte finns…..

…..behövs heller ingen lösning.

Eller hur?

Kommentera

