Stollerier på löpande band…

…kan det tyckas som. Men är det bara ”stollerier”, är det bara dumma beslut som beror på en stressad och pressad ledning eller är det något annat som ligger till grund? Något djupt obehagligt?

Det har nog inte undgått så många nu, beslutet att sänka begåvningskraven på polisen.

Det beslutet tänker jag här snabbanalysera och såga.

Till att börja med, varför? Det påstås att anledningen främst är att fler poliser behövs. Visst, sänker man tröskeln så kommer fler över, det är ju riktigt. Men detta är ju bara ett sätt, det finns ju andra, i mitt tycke långt bättre sätt. Man hade istället kunnat öka yrkets status genom att bl.a. höja lönerna. Något som poliserna själva höjt sina röster för en längre tid. Nej, istället sänker man alltså yrkets status. Vad händer då med lönen? Den följer rimligtvis med nedåt. Fler duktiga poliser kommer sannolikt ledsna. Deras uppgift är tung nog på många håll i dag. Vi har väl ganska stora problem som det är redan med att poliser lämnar sitt yrke och skolar om sig trodde jag.

Dom (som bestämmer) har ju länge velat ha en mer ”mångkulturell” poliskår. Jag har för mig att man för ett par år sedan hade en kampanj (med bl.a. reklaminslag i TV) som syftade till att locka fler ”med utländsk bakgrund” att söka sig till till polis utbildning. Lyckades inte kampanjen? Är detta den riktiga anledningen? Att man vill ha in fler invandrare i kåren? I sådana fall, varför? Om så är fallet så öppnar det upp för spekulationer som kan bli precis hur obehagliga som helst.

Tycker man inte att den Svenska polisen är tillräckligt repressiv mot den egna befolkningen? Tänker man sig att polisen blir lättare att styra om de som grupp har en lägre begåvning än vad fallet är idag? Är detta bara ett steg i ledet att omforma polisen ytterligare till att bli mer politiskt styrd? Tankarna vindlar iväg till juntor och militärdiktaturer….

Snart nog ingenting känns för konstigt och främmande dessa dagar. Ta bara det faktum att Dan Eliasson blev polischef och att han fått sitta kvar så här länge. Det är märkligt efter alla fadäser den mannen gjort. Han fick t.o.m. ett pris för ”enastående ledarskap” här om dagen. Många med mig trodde nog först att det var ett dåligt skämt då de fick höra det. Man fick en riktig 1:a april känsla.

Vill man ha en kvalitativt bra poliskår med god förmåga att klara upp brott då sänker man inte kraven att bli polis. Vill man locka rätt människor att bli poliser så är detta inte sättet. Jag förstår att man är i ett skriande behov av att få ut fler poliser p.g.a. det ökade tryck senaste årens massinvandring orsakat. Jag förstår det. Men jag ser också att detta kan användas som ett svepskäl till att omforma och omstrukturera en poliskår till att bli en mer lättstyrd sådan.

Jag avslutar med en fråga.

Vad är det riktiga skälet till detta beslut?

Kommentera

