Om teorier (och oro).

Man läser än här och man läser än där, den ena säger si och den andre säger så. Vem ska man tro på? (shit, nu dök Thomas DiLevas gamla dänga upp i skallen).

Nu syftar jag inte bara på en endaste enskild sak. Jag menar den stora bilden. Den stora överblickande bilden utav vad som får Sverige, samhället, hela Europa, ja t.o.m. hela världen att fungera som den/det gör. De stora skeendena som krig, migrantströmmar, kuppförsök, terrordåd, presidentval, folkomröstningar, handelsavtal (som sker i det fördolda) mm mm.

Det är inte svårt alls att köpa någon utav alla de s.k. ”konspirationsteorier” som finns i lite olika tappning ute på nätet (och annorstädes).

Vad är då en ”konspirationsteori” kan man fråga sig. Det är väl en teori så god som någon annan teori, bara det att den har getts ett löjets skimmer. Bara det faktumet kan man ju ha en teori om, denna flum-stämpeln som namnet ”konspirationsteori” innebär tjänar ju i sig själv syftet att en dimridå förstärks. En välbehövlig dimridå för de mörka krafter som påstås styra allt.

Vad säger då dessa ”konspirationsteoretiker” som jag lyssnat en del på? Tror jag på dem? Bör jag göra det? Spelar det någon som helst roll vad jag (och du) tror?

Det är nu inte så att allihop säger exakt samma sak, man drar olika slutsatser om vilka det är som ligger bakom allt. Men vissa gemensamma drag finner man på olika håll. Till exempel att det skulle ligga ett intresse bakom att skapa oreda, krig och destabilisering i mellanöstern/nordafrika (MENA-området) och att en utav de beräknade effekterna skulle vara senaste tidens migrantströmmar till Europa. (och därigenom även orsaka destabilitet här). En destabilisering i Europa med allmänn oro och inbördeskrigsliknande tillstånd orsakade av en djup splittring av samhället är faktiskt något som inte verkar ligga speciellt långt bort. Det scenariot börjar bli riktigt trovärdigt. Det är till och med i vardande i detta nu, frågan är väl bara hur långt kommer det gå?

Om en del av dessa teorier skulle vara rätt ute så är ett av målen (eller delmålen) att härigenom få en ursäkt till att skapa polis- och militärstater med undantagstillstånd och kanske så småningom en superstat av i förlängningen hela Europa. (i slutändan hela Nordamerika inlämmat och t.o.m hela världen så småningom). En del går så långt att de hävdar att det är dessa mörka intressen som ligger bakom terrorattantaten och som ligger bakom skapandet av självaste IS. Man kan faktiskt direkt ge dem en poäng här. IS har kommit till med hjälp av ”väst”. USA beväpnade dessa ”rebeller” i syfte att störta Assad.

Varför? Vad har man åstadkommit med alla dessa störtande av tyranner i MENA? Vad annat har det lett till än ännu större mänskligt lidande än innan? Det har sedan amerikanerna gick in i Afghanistan och störtade talibanregimen (som USA beväpnade och hjälpte till makten när de slogs mot sovjet) skapat en värld i krig. Ett lågintensivt tredje världskrig mellan ”väst” på ena sidan och MENA på den andra. Man har störtat Saddam, lidandet i Irak har alltsedan dess varit i antal människoliv spillda långt värre än under något enda av de år han satt vid makten.

Ghadaffi fick man bort, ett riktigt svin verkar det som han var, en fruktansvärd tyrann om man nu ska tro allt man läst. Men jag tror inte på en endaste sekund på att han avsattes med västs hjälp pga att han skulle varit en pina för sitt folk. Varför avsätter man då inte härskarna i Saudi t.ex. eller i vilket annat totalitärt land som helst, det finns och har funnits många? Zimbabwe, Nord-Korea, Iran, Kongo, you name it… Vad har blivit bättre i Libyen sedan Ghadaffi? Det är sannerligen ganska tyst om situationen där, liksom om vardagen i Irak. Inte många nyhetssändningar därifrån inte, sedan diktatorerna fallit….då blev det plötsligt ointressant. Vill inte de som äger media att vi ska få denna pusselbiten, är de oroliga att vi ska lägga samman ett och ett?

Oavsett vad sanningen nu är, vad allt detta beror på så mår vi inte bra av denna ständiga oro. Det är direkt skadligt för oss att ständigt matas av nyheter som gör oss oroliga. Så vad göra? Jag har kanske ingen quick-fix på detta själv. Jag har ju det problemet jag också, att jag oroas av alla tråkiga skeenden i vårt samhälle och i vår omvärld. Vad jag vill uppmana dig som läser detta till är att inte vara allt för snabb med att vare sig avfärda eller köpa färdiga ”paketlösningar” och ”sanningar”. Jag vill inte ens att du köper allt som jag skriver rakt av. Jag vill att du tänker själv, att du är (blir) mer kritisk (om du inte redan är det) och öppnar upp för alternativa förklaringar. Själv har jag accepterat att jag inte vet allt och att jag inte kommer att få reda på precis allt (utan att det hindrar mig från att försöka).

Jag vill summera med att vi ska inte vara för snabba med att avfärda allt. Det är inte automatiskt så att allt som man kan lägga under rubriken ”konspirationsteorier” måste vara osanning. Det kan mycket väl vara så att ordet missbrukats med avsikt på samma sätt som t.ex. ordet rasist nuförtiden helt felaktigt används som maktmedel för att tysta allt från EU-motståndare till invandringskritiker. Med detta sagt menar jag självfallet inte att allt med denna stämpel (konsp.teorier) är sanning. Trots flitigt missbrukande av ordet så existerar det fortfarande t.ex. riktiga rasister även om de inte är tillnärmelsevis så många som media vill låta påskina (då de felaktigt vill stämpla detta på människor som vågar tänka själva).

[Till sist, lite lästips. http://newsvoice.se/2016/07/17/sanna-ehdin-om-terrorn-vi-kan-valja-en-annan-varld/ denna artikel är intressant. Skriven utav en författare jag kan rekommendera om man har problem med hälsan sin (eller vill slippa få det). Jag har läst en del i hennes bok ”Självläkande människan”. Den rekommenderas starkt.]

Salvo erro’re et omissio’ne.

 

3 reaktioner på ”Om teorier (och oro).

  1. Bra reflekterande inlägg. Till syvende och sist är man själv ansvarig för hur man mår av informationen man tar till sig. Kanske finns det en världsomspännande konspiration där alla agerar utefter en bestämd plan för att uppnå det globala syftet, kanske inte. Vi som står på botten kan bara spekulera och dra linjer mellan punkter som passar oss för att vi ska kunna göra världen förståelig.

    Jag för min del tror inte det finns någon genomtänkt världskonspiration, jag tror att människan är precis så rutten som vi ser beviset av. Jag tror inte det finns någon högre makt (varken religiös eller värdslig) som bestämmer hur skeenderna blir. Det finns alltför många variabler att ta hänsyn till för att det centralt skulle gå att styra världen på så sätt som det sägs göra. Det är de lokala tillfälligheterna/omständigheterna och dess makthavare som styr det mesta. Det är därför det aldrig blir någon förbättring. Jag säger nu inte att det inte finns globala aktörer som drar nytta av det, men det betyder inte att de styr det.

    Gilla

  2. När massmedia, typ Dagens Nyheter, använder termen ”konspirationsteorier” gör det det i syfte att slå sina politiska motståndare i huvudet med det. Det är endast ett verbalt tillhygge, precis som ”rasist”, ”främlingsfientlig”, ”populist”.

    Vill man få reda på sanningen bör man nog läsa böcker som ofta går på djupet med saker och ting. Den information som återfinns i massmedia är nästan alltid dimridåer. Samma sak med det som kommer ur politikernas munnar.

    Liked by 1 person

Kommentera

