En liten lektion.

Såhär såg ett inlägg ut som jag postade på fb igår:

[”Slopa rätten till anhöriginvandring för alla, omedelbart. Avskaffa alla välfärdsförmåner för ”papperslösa” och för dem som illegalt kvarhåller sig i Sverige. Inför ålderskontroller omedelbart. Utvisa alla med ”terrorist-sympatier”, ge SÄPO i uppgift att hitta dessa så fort som möjligt. Skärp straffen på våldtäkter och gör det obligatoriskt med utvisning av utländska gärningsmän efter avtjänat straff vid dessa brott utan chans att återvända. Ta dna prov på samtliga som kommer in och har kommit in. Gör det möjligt att häva medborgarskap vid vissa brott. Gör man så som jag skrivit här ovan så har man påbörjat en väg tillbaks till ett hållbart och bra samhälle…….gör man det inte, ja, då är jag rädd att helvetet på jorden närmar sig med stormsteg.]

Jag postade det på samtliga åtta riksdagspartiers fb-sidor samt i flertalet grupper. I en av grupperna har det hittills fått 187 gilla tryckningar och 42 st delningar. Ganska bra alltså. Många kommentarer också, varav ca 99% av dem i denna gruppen inte helt oväntat var positiva sådana.

Ett ställe där kommentarerna inte var helt positiva var på Vänsterpartiets fb-sida. Jag blir besylld för att ljuga, att vara ett ”troll”, att jag är SD-svans och att det är jag som står för problemen i samhället, det gamla vanliga, att jag är rasist och fascist mm.

Det blir fort tröttsamt att läsa alla hatiska kommentarer. Man får inte ta åt sig såklart. Det gör jag heller inte, jag har förståelsen att dessa människor har en helt annan bild av verkligheten. Jag har också insikten att förstå att dessa människor inte låter sig övertygas av något så ”banalt” och ”trivialt” som fakta och /eller statistik.

Ändå gör jag just det. Jag postar länkar som hänvisar till fakta och statisktik. Jag behåller även en god ton. Det är nämligen inte dessa människor som jag försöker övertyga. Det går inte. Jag vill heller inte ens vara på samma ”sida” som flertalet av dessa missanpassade individer. Det är dom som sitter på ”bänken” som jag försöker nå, det är alla de som bara läser utan att vara med och diskutera som det finns en chans att få att se saker på ett annat sätt. De som är otrevliga mot mig gör sig själva och sin egen sak en otjänst (och hjälper endast till att få över sympatierna för mig och ”min sak”).

Detta vill jag att Ni som läser tar till Er. Håll alltid en god ton när du diskuterar politik. Även om det blir fula påhopp på dig som person. Tänk; ”som vattnet på en gås”. Tänk på hur diskusionen ser ut för den som bara betraktar den utifrån. Undvik barnsliga påhopp och personangrepp, klarar du inte av detta så ska du hålla dig till grupper där alla bara håller med. Punkt.

Så där ja, detta var alltså en liten lektion det, i debatt-konst. Vi har massor att vinna på att följa denna enkla regel: Var alltid trevlig! (Det finns nog heller inget som retar gallfeber på en motståndare så mycket som när han/hon inte lyckas reta upp sin antagonist, enjoy.)

[inlägget jag refererar till och kopierade in högst upp skrev jag mot bakgrund av att våldsbrottsligheten och speciellt det riktat mot kvinnor (våldtäkter och gruppvåldtäkter) har skjutit i höjden sedan massinvandringen till Sverige och Europa samt mot bakgrund av att denna håller på att urholka våran välfärd. Detta är stora problem och större blir dom för var dag som går när våra politiker blundar för orsakerna. Mina lösningar kan tyckas väl hårda eller till och med extrema, men det är ju precis det som krävs när problemen blivit just det. Extrema….tyvärr.]

En reaktion på ”En liten lektion.

  1. Utan att diskutera ditt kopierade inlägg vill jag ändå kommentera. Jag har själv varit i ”hetluften” i ca 10 år. Under den tiden har jag mött så många olika debattstilar. Mest bedrövliga har vänstern och feministerna varit. Hat och hot har haglat. Lögner och förtal likaså. Sällan har de haft argument men ägnat sig åt grova påhopp och anfallit i grupp.
    Jag har lärt mig oerhört mycket av detta. Framförallt gäller det att använda sig av fakta och kunna raljera. För en sak är säker – dessa människor saknar humor.
    Du har helt rätt i att det är den tysta massan som läser men inte själv kommenterar som vi ska ge bra argument. Det gör vi genom att alltid använda en bra debatton och aldrig använda påhopp och invektiv. På så sätt kan man diskutera vilket ämne som helst och framföra vilka åsikter som helst på ett konstruktivt och etiskt sätt – och gå ut som vinnare i debatten.

    Liked by 1 person

Kommentera

