Pride.

I ett nyhetsinslag som jag såg igår visade de Löfvén, vår statsminister. Han gick i Pridetåget. De visade även någon annan politiker, minns inte vem nu…

Jag är måhända lite ute på ”domäner” nu som jag i ärlighetens namn inte är speciellt insatt i, eller så väldigt intresserad. Av samma anledning och på samma sätt som jag inte är intresserad av vilken sorts mat som främmande människor föredrar, eller vad de helst ser på TV.  Jag tycker att en människas sexuella läggning är en privatsak.

För några år sedan såg jag på denna festivalen som en freakshow, det ska jag erkänna. Jag såg inte riktigt vitsen med att överhuvudtaget ha en liknande tillställning. Sedan dess har mycket hänt, i Sverige, i världen och även med mig själv. Man ändrar åsikt ibland och känner att man når inikt i vissa frågor.

Så tillbaka där jag började, inte nog med att jag fick det tveksamma nöjet att i rörliga bilder skåda vår statsminister, han öppnade munnen också för att tala. Det brukar aldrig eller sällan komma ut något vettigt ur den munnen, jag hörde inte frågan exakt eller svaret för att det var ett sådant ståhej runtikring. Jag förstod bara att det handlade om invandringen och att det nu fanns en risk enligt frågeställaren, reportern att HBTQ personer skulle få det svårare att få asyl med de nya reglerna. Samma fråga fokuserade en annan politiker på som blev intervjuad som snabbast.

De (pk-folket, etablissemanget, politiker och journalister) hävdar så fort frågan behandlas (HBTQ-relaterade frågor) utav någon Sverigevänlig, t.e.x. av en Sverigedemokrat att det bara är s.k. ”pinkwashing”. Att det är för att få över HBTQ folk och deras ”supportrar” på ”vår” sida i debatten, denna insinuation bygger också på att vi då spelar falskt på något sätt och att vi inte alls stöder HBTQ folk och deras ”sak”.

Jag håller inte alls med om detta. Det är bullshit. ”pinkwash” är ett ord de (pk-eliten) hittat på för att misskreditera de krafter som de inte gillar och försöka hindra dem från att få stöd från HBTQ folk.

Om man tar denna fråga då, som reportrarna fokuserade på i gårdagens nyhetssändning. De som borde vara allra oroligast utav den slags invandring som vi såg förra året (och som i mindre skala försigått i decennier och alltjämt fortsätter) är kanske just HBTQ människor. De allra flesta av de som kommer hit lever med en djupt rotad tro att homosexualitet och sexuella avvikelser är ett brott mot deras gud, att detta brott är en synd som borde straffas hårt. Till och med att det borde vara dödsstraff. Titta bara på vad de gör i Syrien med homosexuella, de kastar dem ifrån höga byggnader. Nu är detta IS, det vet jag. Men de har dödsstraff i andra länder med för homosexualitet, alla muslimska. I Saudi, Iran, Yemen, Sudan, Mauretanien och i delar av Nigeria och Somalia riskerar du dödsstraff pga din läggning.(säkerligen riskerar du även ditt liv i flertalet andra muslimska länder som har lokala sharia-domstolar, t.e.x Afghanistan, Oman eller Libyen eller vilket annat arabiskt, muslimskt land som helst skulle jag tippa på att du riskerar stening av en arg pöbel om din läggning som homo skulle upptäckas. Detta är dock ”bara” en gissning…)

Jag tvivlar starkt på att speciellt många HBTQ personer som kommer hit och söker asyl får avslag om de är ifrån länder där de riskerar straff pga sin läggning. Däremot finns risken att om man per automatik skulle ge alla med avvikande läggning permanent uppehälle, eller asyl så skulle det självfallet utnyttjas fel. Personer skulle förstås kunna hävda att de är homosexuella, jaha jag har visst en fru och femton barn då får jag väl vara bisexuell då. Hur svårt kan det vara? Vi har redan sett hur det går när man ger frikostigare regler för utvalda grupper (viss ålder eller viss härkomst), plötsligt var väldigt många araber från Syrien och/eller så var de under 18.

Nej, kampen för alla människors lika värde och samma rättigheter, oavsett läggning ska inte domineras eller bli kapad av vare sig invandringskritiker eller av massinvandringsextremister. Frågan om deras rättigheter är en fråga om allas vår rättighet. Rätten att få vara den man föddes till, eller helt enkelt att vara den man väljer att vara. Som jag ser det gagnar det oss (invandringskritiker) att frågan kommer upp på dagordningen lite extra åtminstone en av årets veckor.

Där paraden behövs allra mest är ute i förorterna. Något som Sverigevännen Jan Sjunnesson har tagit fasta på med initiativet ”pride järva”. Ett initiativ som när det synts i media har belysts från motdemonstranternas synvinkel. Det är bra. Initiativ som detta visar med all önskvärd tydlighet vilka det är som inte bryr sig ett skvatt om människors rättigheter. Vänsterextremisterna och pk-isterna.

Heder åt dom som deltar i denna alternativa prideparad vid sidan om. De som deltar i denna är dom som förtjänar dess namn, Pride. Dom kan vara stolta och sträcka på ryggen, det är dom som är modiga. Det är där den behövs som mest, i förorterna, där de mänskliga rättigheterna inte har samma mening och innebörd som i ”innerstan”. Det är där frågan behöver luftas. Det är där värderingarna som är unkna finns. Där bor de riktiga ”trollen”, ut med dom i ljuset!

[Pride kan även ha betydelsen ”flock”]

Kommentera

