Under luppen: Migrationsverket.

En (av flera) myndigheter i Sverige som inte känns speciellt seriösa längre är migrationsverket. Det unika med detta är att till skillnad från andra myndigheter,tex. skolan, polisen och vården så verkar migrationsverkets stora problem vara dess personal.

Självfallet så måste detta sannolikt tyda på en svag ledning likväl. En stark och tydlig ledning med klara direktiv om hur arbetet skall utföras ser till att personalen som anställs håller måttet. Annars skall de hänvisas till dörren ut.

Jag har läst på ett par olika källor om orsakerna till myndighetens personalproblem. Bortskämda och söndercurlade 80-talister ska visst utgöra ett stort segment av problemet. Efter att ha jobbat i industrin i 17 år och ha sett och träffat ganska många 80-talister så måste jag säga att jag förstår vad som menas. Nu skall jag generalisera, men det verkar vara ett tragiskt faktum att många i den åldersgruppen är oerhört bortskämda och lata. Självklart inte alla, undantag finns alltid, men påfallande många. Om de verkligen är bortskämda och lata skall jag förresten kanske vara lite försiktig med att häva ur mig, men nog ter de sig på detta sätt. Det finns enormt stora attitydsskillnader mellan olika generationer.

Ett annat personalproblem de har på migrationsverket är att folk är för blödiga och känsliga. Jag läser i Sydsvenskan att personalen allt oftare behöver stödsamtal efter att ha mött flyktingar. Att det finns handläggare som vägrar att fatta avvisningsbeslut för att de har för mycket empati.

Empati i all ära, det är en vara som vi i samhället generellt inte kan få för mycket av kan man tycka. Men det är en lögn. Det kan faktiskt bli för mycket empati. Om man exempelvis jobbar på migrationsverket och är både ung (förhållandevis, allt är relativt), oerfaren (oerfaren utav hårda tider,man är bortskämd sedan barnsben), naiv (mentalt blåögd) och väldigt empatisk. Man kanske är en jättefin person. Det spelar ingen roll, man är på fel plats helt enkelt. Dessa egenskaper är alla fina på sitt sätt och är säkerligen användbara och eftertraktade på de rätta ställena. Men inte här. Människor med en stark empati som samtidigt är naiva blir väldigt lätt utnytjade av skrupelfria fulingar. Detta är självklarheter och välkända faktum.

Så frågan är vad migrationsverket har för kriterier på dem de anställer. Man borde försöka att sålla ut dem som verkar alltför ”mjäkiga” och godtrogna redan innan man får en tjänst som handläggare. Sköter man inte sitt jobb så ska man heller inte få ha det kvar. En andra chans, visst, men det måste ju finnas gränser.Så fungerar det ju på (de flesta) andra håll i samhället. Man kan inte missköta sitt jobb hur mycket som helst…då får man snart söka sig ett annat yrke.

Söker migrationsverket aktivt personal som har en positiv attityd till invandringen (massinvandringen)? Anställer de inte alls folk som håller sig kritiska eller åtminstone neutrala? Är detta styrt från toppen? Det finns indikationer på detta kan jag tycka/misstänka. Jag vill minnas att jag läst en artikel skriven av Thoralf Alfsson att verket anställer väldigt mycket folk med invandrarbakgrund. Är detta ännu en till anledning att så många får sin asylansökan beviljad, att de som handlägger många gånger är folk som gärna ser till att godkänna sina egna landsmän? Jag hittade artikeln jag syftar på, här är den: http://thoralf.bloggplatsen.se/2015/08/23/11165210-1-200-nyanstallda-pa-migrationsverket/ den är nu ett år gammal, vad har hänt sedan dess?

Jag hoppas verkligen på att man nu kommer att granska migrationsverket hårdare. Jag tvivlar dock skarpt på att så kommer ske….men det vore på sin plats.

[Om man är intresserad av att läsa vidare om hur det kan gå till på migrationsverket så kan man läsa på Egor Putilovs blogg. Han har jobbat där själv och har skrivit en del om problematiken inom verket med oseriös personal och bluffande asylsökare. bla i denna artikel: https://putilov.org/2016/07/05/rattssakerhet-som-andra-lander-avundas/ och här: https://putilov.org/2016/08/11/synnerligen-ommande-omstandigheter/ Högintressant och i sammanhanget mycket angelägen läsning då det är riktig ”insider-info”]

Kommentera

