Ett par reflektioner.

Efter att ha skummat igenom lite nyhetsrubriker denna morgon så skulle jag vilja uppmärksamma ett par positiva betraktelser.

Den ena är att det till slut gått upp för regeringen att polisens nya organisation är en katastrof. Detta via en mer eller mindre ”hemlig rapport”. Kanske ger detta ett litet hopp om att de nu kan göra om och göra rätt. Jag är givetvis ytterst tveksam till det, tror inget förrän jag ser det hända.

Den andra positiva rubriken talar om för mig att Liberalernas partiledare Jan Björklund sent omsider nu anser att statsministern skall bjuda in Sverigedemokraterna till de blocköverskridande samtalen….”svetsloppan” anser det dock otänkbart och hänvisar till ”nazistiska rötter” i stället för att leva i nuet. Jag har dock inte läst att han skulle ha kritiserat sitt eget partis undomsförbunds förehavanden på sista tiden. SSU själva rosas och lovordas däremot av en tongivande nazist.

Vad Björklunds ”utspel” beror på är inte svårt att gissa. Självfallet är det inte så att han egentligen vill ge något som helst inflytande till SD, utan det handlar troligtvis enbart om populism. Han har väl förstått att detta är vad en majoritet av de Svenska väljarna vill se. Ett ökat samarbete. Allt fler människor läser ju alternativ media och är inte lika lätta att hjärntvätta.

Nästa val kommer inte att vinnas av de som bespottar SD. Tvärtom har de övriga partierna allt att förlora på att fortsätta med sandlådefasoner. Vissa ser det i tid, andra inte. Oavsett hans anledning så välkomnar åtminstone jag Björklunds nya ståndpunkt.

Kommentera

