Sluta betala med kort!

[kanske, kanske har jag nu funnit ett ämne som kan attrahera alla, oavsett politisk hemvist. Det borde ligga i allas intresse åtminstone. Att icke bliva slav. (även om jag skrivit artikeln som sådan utifrån mitt eget perspektiv). Snälla människa, ta till dig av budskapet. Gör efterforskningar själv åtminstone. Det ligger verkligen i ALLAS intresse. Höger, mitten eller vänster kvittar i detta fall. Min enkla, anspråkslösa och uppriktiga uppmaning till alla människor, främst i detta land, hög som låg, svart som vit (eller brun för all del), alla, alla som vill väl, alla som har ”hjärtat på rätt ställe”, gör gemensam sak! Försvara våra kontanter! De är en garant för vår frihet.]

Dummaste…..jag vet inte om det är rätt ord. Kanske är det för hårt att säga så, men. Ändå. Det ligger nära till hands. Jag kan vara lite diplomatisk och säga lättlurade istället. Eller kanske naiva. Vi Svenskar alltså, som grupp, folk, nation…vad vi nu är. Eller vad man nu får kalla oss för. Även detta är en het potatis. Om jag säger att vi är ett folk så är det ju rasistiskt enligt den rådande konsensusen. Eller hur?

Det jag syftar på är inte enbart den allenarådande godhetsnarkomanin i fallet ”migrationspolitiken” och angränsande ämnen. Vad jag nu vill beklaga mig över är frågan om det ”kontantlösa samhället” och dess enormt och oproportionerligt stora framgångar just i vårat land.

Vi är unika där. Inget annat land har kommit lika långt vad gäller kontanternas avvecklande. Inget annat land i hela världen. Smaka på den. Detta är ingalunda något vi skall känna stolthet över. Rädsla och oro snarare. Detta är ännu ett av alla de ämnen där den lilla enskilda människan lurats att tro att hon är helt maktlös. Detta är fel. Men, det har blivit så, delvis (som mycket annat galet här i världen) p.g.a. att någon/några med enormt stor ekonomisk och politisk makt lyckats få oss medborgare att tro att detta är framtidens melodi. Ett ofrånkomligt steg i utvecklingen av samhället.

Visst. Man kan tycka att det är ålderdomligt på något vis att handla med kontanter. I ett drömsamhälle, den bästa av världar skulle det ju inte ens finnas något sådant som pengar kanske. Nu är vi inte riktigt där än. Eller hur?

Vilka är det som tjänar på att allt, precis allt du och jag och alla människor handlar registreras av datorer? (som oundvikligen är fallet i alla digitala transaktioner). Just det, makten. Eliten. Tror du att deras våta dröm är ett kontantlöst samhälle? You bet! Precis vad det är.

Är du verkligen så naiv och urbota dum att du tror att det kontantlösa samhället är något som tillkommit för att på något som helst sätt göra livet enklare eller bättre för den enskilda människan? För dig och för mig? O snälla lilla du, ta och tänk ett eller kanske t.o.m. två steg längre i sådana fall.

I ett framtida samhälle när alla kontanter är helt avskaffade så kommer givetvis varenda liten transaktion kunna beskattas. Det är detta som är tanken förstås. Detta är maktens och elitens våta dröm. Du kan överhuvudtaget inte köpa en endaste liten pinal privat utan att du får skatta för skiten. Allt, precis allt kommer att beskattas. Privat handel, obeskattad med ett anonymt kontantutbyte mellan två privatpersoner blir omöjligt. Du kommer inte ens komma ifrån skatt när du vill ge dina barn sin vecko- eller månadspeng.

Man har hört att system som t.e.x. ”swish” är svårt att spåra o.s.v. Detta mina vänner är inget annat än en ren och skär lögn. En falsk trygghet vi vaggas in i som ännu ett steg på vägen mot ett kontantlöst samhälle. Det första i världen. Självfallet infört i Sverige. Åt Svenskarna. Det mest naiva och lättlurade folket på denna jord.

Som folk (eller är det mer p.k. att säga ”grupp”?) så är vi troligtvis det mest lättmanipulerade kollektivet i världen. Man känner andra så som man känner sig själv heter det ju. I skenet av detta ordspråk så är det förstås en slags komplimang på det kollektiva planet. Men, jag vill bestämt höja ett varningens finger. Låt er inte luras.

Jag har bara skrapat på ytan av ett enstaka exempel av allt vad det kommer att innebära att få ett samhälle helt befriat från kontanter. Mitt råd är att läsaren fördjupar sig på egen hand. Otaliga bliva konsekvenserna då detta är infört, och när det väl är gjort, ja, då kan du fetglömma att en väg tillbaka finnes.

Idag, fredagen den 21 oktober hade Fria tider en bra artikel om detta. Tyvärr var den en del av deras plusinnehåll. Ett felsteg enligt mig. Alla och envar borde upplysas om denna fara, plusmedlem eller ej. Nåväl, informationen finnes på flera håll. Jag har själv tidigare skrivit om detta här. Nu skall jag som brukligt börja i rätt ände och vara ett gott föredöme. Jag skall hädanefter ENBART handla med kontanter i de dagliga inköpen av förbrukningsvaror. Hur svårt kan det vara egentligen? Smidigt är det med kort, men är det värt priset av våran frihet?

Min uppmaning: stöd ej detta djävulskap! Börja använda kontanter. Ta ett steg tillbaka. Det är värt varenda sekund extra som det må ta!

-Läs på! Ta reda på vad det kan komma att innebära.

Min analys blev: i slutändan kan ett kontantlöst samhälle innebära ett första steg mot en totalt förslavad mänsklighet. Detta är förstås ett ”worst case scenario”, men ändå. Skall det kvävas i sin linda så är det här och NU!

2 reaktioner på ”Sluta betala med kort!

  1. Den gångna sommaren levereades reklam om det nya ”smarta” med så kallad ”svischfunktion” kopplat till ICA-kortet.
    Det skulle innebära en förenklad procedur vid inköp, där betalaren endast behöver exponera sitt kort för kortläsaren.
    Någon slags övre gräns för beloppets storlek skulle legitimera användandet av denna ”svischfunktion”.
    Jag tror gränsen sattes till 200kr. vid varje enskilt tillfälle.
    Då infinner sig snart min fråga; Om det nu är så säkert och bra för alla och envar, hur kommer det sig att en gräns vid 200 kr. har bestämts?

    Jag befarar att ”kortet” i en framtid blir överflödigt, då vi i samband med att navelsträngen klipps erhåller (vare sig vi vill eller inte) ett chip inopererat i nacken.
    Detta chip möjliggör total och effektiv kontroll av individen, samtidigt som vi med vår blotta uppsyn kan ”svischa runt i tillvaron” tills dess saldot står på minus.
    (I det läget är förmodligen risken liten att man ens släpps in i butiken)

    Det kommer att bli jobbigt att ”packa in sig i aluminiumfolie” i en framtid, för att slippa bli scannad var man än står och går.
    Hemskt jobbigt!

    Liked by 1 person

    • Håller med. För enbart något år sedan fnyste jag bara åt de som spekulerade i att vi kommer bli chipade inom en nära framtid. Jag trodde att det skulle dröja åtminstone hundra år till dess om någonsin ens….nu ser jag på allvar ett hot i detta. Det finns krafter som vill sätta chip i folk. Vad de har för agendor utöver detta kan man bara spekulera i, jag ser stora faror som t.e.x. inskränkning utav frihet och demokrati. Potentiellt finns möjligheten att vi så småningom reduceras till menlösa robotar, ultimata slavar åt maktens elit.

      Gilla

Kommentera

