Nyårslöftet.

Det är icke allenast i politikens värld som det hycklas, mörkläggs och uppstår en förljugen världsbild genom ett osunt fasthållande vid cementerade doktriner. Jag har just avslutat läsningen av en bok som heter ”Blod, mod och envishet” utav Erik Enby. En synnerligen intressant bok om en läkares upptäckt av något som inte finns och inte får finnas enligt gängse teorier men som han likväl såg genom sitt mikroskop och framlade bevis för. En tämligen okänd och av vetenskapen (läkar och forskarskrået) förnekad växtlighet i de sjukas blod.

Man får en slags déjà vu känsla. Många äro de vars upptäckter blivit förnekade för att senare bli accepterade och allmänt vedertagna…Copernicus och hans upptäckter med teleskopet om himlakropparnas rörelser eller uttalanden om att människan aldrig någonsin kommer att kunna flyga. Eller tobaksindustrins försök att få rökning att framstå som något sunt och hälsosamt. Sen har vi alltjämt pågående lögner som den om att animaliskt fett skulle vara den  stora boven i dramat när det gäller de metabola sjukdomarna när det i själva verket troligtvis är sockret som finns i allt vi stoppar i oss. Ja, allt detta och lite till får det mig att reflektera och fundera kring efter att ha läst denna bok. Inte konstigt att man dras till allt vad alternativ heter även när det gäller områden som hälsa tex. För vad är väl viktigare här i livet än att behålla eller uppnå hälsan? Inget säger jag. Nej, hälsan går först.

Efter att ha läst en hel del på denna sida bl.a. så ligger det nära till hands att det högt upp på min lista över nyårslöften (ja, jag skall nog upprätta en sådan till nyår. Det var många år sedan….) kommer att stå ett stort förbud högst upp. Ja, jag funderar på allvar att försöka med ”konststycket” att år 2017 inte stoppa en endaste godisbit, glass eller fikabröd i min mun. Faran med vår sockersötade överkonsumtion är troligtvis kraftigt underdriven utav delvis ekonomiska krafter.

Är man som jag seriöst intresserad av sin egen och sina nära och käras hälsa så kan man läsa på. Tyvärr så kommer detta intresse ofta inte innan man drabbats själv utav ohälsa i någon form. Detta är en stor tragedi att det förhåller sig på detta sätt. Jag tror nämligen att man kan förebygga många allvarliga sjukdomar genom att äta rätt. Jag misstänker att det finns ekonomiska intressen därute som inte vill att vi skall vara friska och att det därför tystas ned hur saker och ting verkligen förhåller sig. De vill fortsätta ha oss beroende av sockret. Det är lätt att sälja detta ”knark” till oss alla som blivit beroende. De vill också självklart att vi fortsätter att trycka i oss deras piller som lösning på hälso problemen vi får dras med. Genialt! Big farma, Big food….usch!

Kommentera

