Dagens ros.

Vad händer?

Jag klickar in på Aftonbladet (har givetvis installerat adblocker) och kan där läsa ”förstasidesrubriken” om att ”Kvinnor ska inte använda parfym, skoja eller gå ut”, det är ett uttalande gjort av en ledare i något som heter SFM, Sveriges förenade muslimer.

Det som förvånar mig är inte att uttalandet som sådant gjorts av dessa. Det som nästan chockar är att just Aftonbladet har det som huvudnyhet…eller att de har det som nyhet överhuvudtaget.

Det väcker frågor hos mig. Jag tänker i min tysthet ”kan det verkligen vara så, att de har varit naiva?”, ”kan de verkligen ha missat under alla år vad företrädarna för denna religion sysslar med”, ”Varför nu? Detta har ju pågått i decennier utan att man fått yppa ett ord om det utan att få rasiststämpeln”.

Det får mig också att minnas Löfvéns ord ”Vi har varit naiva” efter att han låtit dörrarna (Svenska gränsen) stå vidöppna. Många trodde att dessa ord var allvarligt menade och att politiken därmed skulle ändras till något mer realistiskt och förnuftigt….så blev dock inte fallet. Gränskontrollerna blev i det närmaste ett spel för galleriet. Dels kom de alltför sent och dels hindrade de knappast någon från att ta sig illegalt in i Sverige, det enda som krävdes var, fortfarande att personen ville söka asyl hos oss. Då var det bara att släppa in. Frikortet som gällde och gäller alltjämt va? Att man kan uttala ordet ”asyl” och uppvisa en id handling (som ofta är förfalskad?) är väl det enda som krävs?

Tillbaks till ämnet, artikeln i Aftonbladet.

Den ställer mer frågor än svar. I alla fall hos mig. Jag vet (ok, jag vet inte men känner mig 99,9% säker) att de som tillåter sådana reportage och de som gör dem knappast är förvånade över detta uttalande. Det har inte kommit som en överraskning för dem, tro inte det. Om jag som inte är journalist förstått och vetat om detta i flera år, att detta är muslimska auktoriteters förhållningssätt gentemot kvinnor så ska väl dessa med journalistutbildning veta om det. Eller?

Likväl så välkomnar jag reportage som detta. Jag måste (motvilligt) ge Aftonbladet en eloge. Även om jag är fundersam över deras plötsliga ”klarseende” och vilja att upplysa så är det ju ändå så att det är bra att folk som inte förstått bättre (sådana finns det gott om i Sverige) blir just det. Upplysta.

Bra där Aftonbladet, dagens ros till Er.

[Lika viktigt, eller kanske ännu viktigare än att bara kritisera det som någon gör dåligt är det väl att berömma någon för det som de gör bra, speciellt om det är en tidning som Aftonbladet som så sällan gör något bra. Enligt mig. Nåväl, ett par gamla floskler kan jag gott kasta ur mig också i all hast. ”Vad var det jag/vi sade?”, ”Sent skall syndaren vakna” samt ”Bättre sent än aldrig”. Fraser man kan använda så gott som dagligen nu för tiden. Tröttsamt.]

Klicka HÄR för att se artikeln jag refererar till. Om den får ligga kvar återstår att se. Kanske ångrar de sig och raderar den illa kvickt?

Kommentera

