Några rader om positiv utveckling.

Artiklarna jag skriver här handlar mestadels om negativa företéelser, om dåligt förd politik och kritik mot det jag inte gillar. Mer sällan skriver jag något om vad jag gillar, vad jag tror på o.s.v. Jag vill här göra ett försök till att förklara en del av vad som driver mig, vad mina drömmar och vad min ”tro” handlar om. Inte allt förstås, det skulle bli fler kapitel, men för omväxlings skull vill jag skriva om något positivt.

Jag har en stor tro på människans egen förmåga och på våran inneboende drivkraft att utvecklas. Titta bara på vad som hänt i världen de senaste 10 åren, sedan backar vi 50 år kanske och vidare 100 år. Det är en mansålder kan vi säga (om än en lång sådan). Det är helt ofattbara framsteg som gjorts på inte bara ett område. Titta på och jämför sjukvården och läkekunskapen, all teknologi, motorernas utveckling från stora ångmaskiner till bensin och dieselmotorer som blir allt effektivare och alla nya alternativ med allt från elmotorer och ”hybrider” till bränsleceller och säkert än mer som jag inte känner till. Titta på och betänk hur långt man kommit med datorerna.

Jag minns så väl när jag i sex-sju års åldern för första gången fick se och prova Nintendos 8-bitars TV-spels maskin. Hur märkligt jag tyckte att det var att man kunde styra en bild i TV´n med en liten dosa. Jag minns att jag kom hem från min kompis och berättade om det för pappa, jag minns hans reaktion än idag. Han trodde att jag skojade eller hade missuppfattat något kanske. Jag var ju inte så gammal.

Detta var nu ca 30 år sedan. Vart är vi då idag? Titta runt omkring dig, alla dessa ”smartphones”, VR (Virtual Reality) teknologin. Vart är vi om ytterligare 30 år?

Hur långt har läkevetenskapen kommit om 30 år? Kommer man kunna ta ett par piller om dagen för att stoppa/hindra åldrandeprocesser? (för den vetgirige, det finns bra tillskott redan idag för att motverka vissa/många åldersrelaterade ”krämpor” och hederlig gammal motion gör mer gott för oss än vi kanske tidigare insett). Kommer kirurgi som vi känner den idag vara passé? Kommer man istället kunna skicka in små, små nanorobotar till att utrota cancern eller patogenerna i kroppen?

AI, Artificiell Intelligens hör till det mest spännande tycker jag. Detta är precis som det låter, försök att skapa en självtänkande masin. En intelligent dator. Somliga tycker sig se en fara i detta och det är väl inte helt långsökt. Titta bara på ”Terminator” eller ”The Matrix”, men dessa är ju skräckscenarion. Det finns ju motsatsen också. Tänk om vi istället får en god hjälp av denna Artificiella Intelligens, om vi lyckas ”bygga in” en god moral och etik i systemet (något som förstås vore ett måste, på ett eller annat sätt antar jag). Vad kunde då denna inte hjälpa oss med. Med en intelligens och beräkningskraft många miljoner (miljarder? biljarder? trilliader?) större än vår egen.

Transhumanism är ytterligare ett intressant område. Det handlar om en ”fusion”, en ”sammansmältning” av teknologi och biologi (ungefär). Tänk ”Cyborg”…

Även om vi inte lyckas skapa en AI (eller en cyborg) så fortsätter datorerna att utvecklas något oerhört snabbt. Man talar om kvantdatorer tex. Titta sedan på nanoteknologins framsteg.

I min hjärna, mina fantasier så finns ingen gräns till vad vi som art, mänskligheten, tillsammans kan klara av. Vad vi kommer att uppnå. Våran kreativitet och teknologiernas framsteg håller liv i mitt hopp. Ett hopp och en tro att inget problem kommer vara för stort. Vi kommer utveckla teknologier/kunskaper att lösa alla våra problem. Miljöproblemen, klimatet, sjukdomar (ja, alla. Det är vad jag tror), åldrandet. You name it. Vi har snart kunskap, teknologier att göra allt detta och lite till. Jag har inte ens nämnt rymden än och alla möjligheter som finns där…

…tankarna svindlar. Som sagt.

Men, som jag ser det finns det ett men där. Kanske ett stort sådant. Ska vi komma framåt i våran utveckling så kan vi inte låta något sådant som t.e.x religioner komma ivägen. Vi hade i våran världsdel kommit långt när det gäller att begränsa religionens makt. Denna utveckling hör ihop med den jag skrivit om här ovanför. Religion och vetenskap bör hållas isär. Religionen borde få en mer undanskymd plats i vårat samhälle, i våra liv. Den kan vara en god tröst, visst. Självklart finns bra sidor också (i vissa religioner). Men ganska ofta är den så mycket mer, den begränsar, kontrollerar och dömer/fördömmer. Den skapar nya och håller liv i gamla (ibland mycket gamla) konflikter. Om all denna energin och mödan istället lagts på något positivt, på något gott. Att göra gott. Vart hade vi varit då, redan idag?

Låt oss få utvecklas i ett fredligt och sekulärt samhälle.

Då, endast då, kan vi lösa alla problem. Tillsammans.

[Det är vad jag tror. Tänker. Tycker.]

[Om läsaren tycker/tror att mina tankar och spekulationer är alltför vidlyftiga kan jag varmt rekommendera att ta en titt på DENNA sida. Truth is stranger than fiction!]

[En sista sak, jag varken kan eller vill hindra någon från att ha en tro, en religion om du så vill. Men, behandla den ungefär som du behandlar dina privata kroppsdelar, vifta inte med den publikt. Njut och nyttja religionen privat. Hemma. Framförallt, påtvinga den inte på andra, speciellt inte på barn.]

3 reaktioner på ”Några rader om positiv utveckling.

  1. Det är en fin tanke, men jag vet inte om det räcker med frivillighet och hemlighållande av religioner och det beror på effekten av exponentialfunktionen på populationer.

    ”Den mänskliga rasens största tillkortakommande är vår oförmåga att förstå den exponentiella funktionen.”
    / Albert Bartlett
    https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-population-2/

    De religiösa kommer då bli fler och de som står för utveckling och vetenskaplighet kommer då strax förlora makten som ex. i Turkiet där utvecklingen först gick i en intelligent rikting, men nu går mot kalifatet igen. Kemal Mustafa Atatürk var en intelligent man som hade samma tanke som du, men hans tanke om frivillighet räckte bevisligen inte:

    ”Jag har ingen religion, och ibland jag önskar att alla religioner låg på havsbotten. En svag ledare, han behöver religionen för att upprätthålla sin regering; det är som om han skulle vilja fånga sitt folk i en fälla. Mitt folk kommer att lära sig demokratins principer, sanningens diktat och vetenskapens läror. Vidskeplighet måste bort. Låt dem dyrka som de vill; varje människa kan följa sitt eget samvete, förutsatt att det inte stör mentalt friskt resonerande eller ställer honom mot hans medmänniskors frihet.”
    /Mustafa Kemal Atatürk
    https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-vetenskap/.

    Han förespråkade frivillighet, men se hur det har gått! En välrakad islamist som går under konstitutionens radar och stöttar IS. Tyvärr är därför både ständig kritik av religion och förbud av religion, då den är samhällsfarlig som måste vara lösningen. Det är förmodligen den enda rätta vägen. Religionen måste ständigt kritiseras och ifrågasättas precis som makten självt och monopolkapitalets lakejer. Det är vänlighet dessutom att vi befriar människan från villfarelsen och ger henne en livets blomma:

    https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/04/04/karl-marx-om-den-levande-blomman-och-kritik-mot-aftonbladets-chefredaktor/

    När vi visar barnen fantasifostren sida vid sida i religionskunskapen, inkl. pastafarianism etc., kommer de förstå att religion är för de infantila, såsom i denna historia från Rushdie:

    ”‘Om du var en ateist, Birbal’, utmanade kejsaren sin premiärminister, ‘vad skulle du säga till de verkligt troende av alla de stora världsreligionerna?’. Birbal var en from Brahmin från Trivikrampur, men han svarade utan att tveka, ‘Jag skulle säga till dem att enligt min egen åsikt så är vi alla ateister också; Jag tror blott på en gud mindre än var och en av dem.’ ‘Hur så?’ frågade kejsaren. ‘Alla verkligt troende har goda skäl att betvivla varje gud utom sin egen’, sade Birbal. ‘Och därför är det de som, sinsemellan, ger mig all orsak att inte tro på någon.
    / Salman Rushdie
    https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-religionskritik/

    ”Religiösa friskolor” är inte enbart en självmotsägelse. Det är det värsta tänkbara för både barnen och för samhället på lång sikt. Religionen förtrycker och har således inget med ”frihet” att göra, eller ens med skolning att göra, men är fördumning och förslavning som leder bort från den fria tanken, yttrandefriheten och demokratin.

    Gilla

    • Personligen är jag inte en förespråkare av direkta förbud mot sådant som religion/er. Detta pga att det då blir en slags ”martyrstatus” till de troende och till de som bestraffas av förbudet. Detta gör att de får sympatier…och förmodligen fler anhängare. Att däremot begränsa eller hellre helt stoppa deras inflytande i samhället är ett måste. Detta kan (tom måste) ske med förbud. tex förbud att marknadsföra sin tro, förbud mot religiösa kläder, åtminstone i offentlig miljö. Förbud mot månggifte, könsstympning osv.

      Gilla

      • Det är normalt att ogilla förbud. Vi vill naturligtvis att människor självmant ska lämna de skadliga beteendena så att de blir fria och eget tänkande människor, inte boskap i händerna på de psykopater som utnyttjar dem. Vi vill hjälpa dem bort från präster och knarklangare.

        Visst kan förbudet leda till rebelliskt beteende, det är klart, såsom vilken abstinens som helst, men vi ser ju överallt alternativet idag där människor med religiösa vanföreställningar ger sig på helt oskyldiga människor och nu försöker skapa totalitarism för att ersätta friheter och demokrati även i Sverige.

        Vi talar ju inte direkt om någon fin-religion eller fin-kapitalism i balans med andra friheter längre. Demiurgens och Mammons förespråkare har helt enkelt gått för långt nu.

        Beteendet är numera skadligt och klandervärt genom att de vill stjäla folkets friheter och deras önskan till fred genom sin agenda.

        De är därför samhällsfarliga och precis som vilket samhällsfarligt beteende som helst bör de förbjudas.

        Kokainintag har ingen ”martyrstatus”. Vi tycker synd om knarkarna precis som vi tycker synd om de blint religiösa i de religiösa ledarnas klor.

        Varför skulle religiositeten få ”martyrstatus” om vi förbjöd den med fred medmänsklighet och förståelse som grund? Alla de tokigheter vi vill förbjuda är religion i sin essens.

        Således är förbudet av religionen, förbudet att sprida cirkelbevisande vanföreställningar baserade på noll och intet, det mest fredliga, medmänskliga och förnuftiga man kan göra, anser jag.

        Det uppfattas heller inte som diskriminerande mot en av religionerna om man förbjuder huvudvätning av barn, störande klockringningar och dörrknackningar tillsammans med alla andra medeltida beteenden.

        Det sociala behovet av gemenskap kan ges nya och mer respektfulla ceremonier där människor samlas och lyssnar på varann och söker enhet.

        Tillåter man religionerna att existera blir det svårt att skapa denna fredliga, medmänskliga och förnuftiga enhet i samhället.

        Liked by 1 person

Kommentera

