Rena rama åsiktspoliserna

Nu skall jag bryta ett löfte. Inget allvarligt kanske, men ändå…jag lovade senast att skriva en positiv artikel härnäst. Jag får skjuta på den…

Jag var hemma hos en f.d. kollega och denne hade fått i brevlådan senaste nr. av facktidningen ”Dagens Arbete”. Jag bläddrade lite i denna då jag blev nyfiken utav vad som stod på framsidan: ”vi måste se till att rasisterna inte tar över” ”-snacket som förstör fikarasten”. Jag fick med ens något förutfattade meningar om hur saker och ting skulle framställas och vinklas i artikeln och ville se om jag hade rätt. Missförstå mig inte nu, jag gillar heller inte rasism. Det är inte där skon klämmer utan det är vad de påstår är rasistiskt som ofta är något märkligt. Dagens Arbete och fackförbunden är otroligt snäva och enligt mig fördomsfulla och ofta direkt felaktiga med vad de kallar ”rasism”. Deras ”rasiststämpel” betyder inget då deras ”rasistradar” kraschat fullständigt.

De blandar ihop saker som vanligt. Religionskritik blandas ihop och kopplas samman med rasism. Det är två helt olika saker.

[Sverigedemokraterna, deras evige och svurne dödsfiende (fackets alltså) beskylls för att vara ett rasistiskt parti. Det enda man har att komma med är ofta vad partiet gjorde de allra första åren och vilka hemska rasister som var med och startade partiet…tröttsamt, tjatigt och helt jävla orelevanta saker idag. Min motfråga blir alltid -Var i partiets politik av idag finner du rasism? -Vart i partiprogrammet finns rasismen? Dessa frågor får jag aldrig ett bra svar på.]

I en uppfostrande ton berättas om att många arbetare inte längre kan vara i fikarummen då de ”tagits över av rasister”. Många fackliga ombudsmän har visst problem med att folk säger vad de tycker allt oftare. I de åtta sidor långa reportaget ges tips på hur man skall bemöta rasistiska kommentarer. Det berättas om föreläsningar och hela kurser man kan gå för att lära sig detta. Egentligen inget fel i sig, om det nu bara hade handlat om ren och skär rasism.

[fast lite konstigt känns det ändå…lite väl mycket pekpinne kring vad som får sägas eller inte…ska folk känna sig rädda för fackets representanter? Ska folk vara tysta av rädsla att bli ”avslöjade” som rasister? Är det hela tanken? Ser fackets ombudsman till att man får sparken, eller leder avvikande åsikter ”bara” till utebliven löneförhöjning? Är detta sättet de vill tysta oliktänkande på? Obehagligt att facket sysslar med denna åsiktskontroll.]

Men som jag skrev, man blandar ihop religionskritik med kritik mot invandringspolitiken och med riktig rasism som förrädiskt smygs in, allt i syftet att tysta alla dessa olika åsikter genom att lägga dem i samma korg. En åsikternas ”guilt by association”, skuld genom samröre.

För mig är syftet bara alltför uppenbart. Jag tror också att de allra flesta läsare ser rakt igenom detta fulspel. Detta kan nog ses som en liten uppstart på valkampanjen inför 2018 som mest av allt kommer att handla om att svart…(nej, brunmåla var det ju)… Sverigedemokraterna.

Nej, fackförbunden och deras organ har mer likhet med åsiktspoliser och någon gammal möglig ”stasi-angivar-kultur” än något annat…dåligt. Gör erat jobb istället och försvara och jobba för att vi som arbetar skall ha det drägligt.

2 reaktioner på ”Rena rama åsiktspoliserna

  1. Det är inte rasistiskt att se att det finns olika raser. Däremot är det rasistiskt att behandla andra raser annorlunda än vad jag själv vill bli behandlad.
    Jag bryr mig inte det minsta om vilken ras vi tillhör. Men dåliga beteende gillar jag inte – oavsett ras eller etnicitet.
    De människor som ständigt talar och skriver om rasism bryr sig inte om beteende utan enbart om rastillhörighet. I själva verket är det de som är rasister! Allt handlar bara om skuldöverskrivande! Det handlar om ”den som sa det han va det.

    Liked by 1 person

  2. Märkligt nog verkar facket ha satt Helle Klein som chefredaktör, en kvinna som varit monopolkapitalets (Schibsteds) chefredaktör för Aftonbladet.

    Hon vare sig ser svensk ut, låter svensk eller beter sig svenskt och förmodligen har hon mer lojalitet med sin far som är rabbin och till Israel än till vare sig Sveriges arbetare, andra utländska arbetare eller ens till de jihadiser som hon m.fl. valt att uppmuntra importen av

    … som om detta skulle kunna leda till frid och harmoni i Sverige …

    Så hur många jihadister har Israel tagit emot och gett bidrag? Noll. Gissa varför! Jo. Israels ledarskap må agera nazister, tjuva land, ljuga, utnyttja palestinier och diskriminera på religiösa grunder, men de är ändå inte helt djävla korkade. Noll, i det här fallet, är naturligtvis en alldeles utmärkt siffra för Israel.

    Nej. För faen! Sätt en svensk hederlig arbetare med lite djävla ryggrad som chefredaktör!

    Förresten är inte Sverigedemokraterna heller någon hållbar lösning. Även de har girigbukarnas flagga mitt i nyllet. Det syns tydligt på ex. Avpixlat.

    Gilla

Kommentera

