Förblöder vi? (och vad har vi för j—a doktor egentligen?)

Jag tänker i nedanstående rader  släppa loss några tankar som legat och grott en längre tid hos mig. Dessa tankar fick ny fart här om dagen då jag läste ett blogginlägg (har glömt vad bloggen hette, det var en jag sällan besöker. Hittade länken dit från invandringsdebatten.se ). Det var inte själva blogginägget utan i kommentarsfältet som mina tankar väcktes, där diskuterades flitigt mellan några Svenskar som inte längre bodde kvar i Sverige…

660 000 st är dom (6.6% av Sveriges befolkning). Utlandssvenskarna. (siffran är ca ett år gammal, behöver troligtvis justeras upp).

Detta måste ses i ett samanhang för att förstås. Lite googling har gett vid handen lite siffror att jämföra med. Wikipedia berättar att något mer än 100 000 Norrmän är bosatta utanför sitt land, miniräknaren berättar för mig att detta motsvarar ca 2% av grannlandets befolkning. En artikel jag hittade i yle.fi berättar att Finnarna oroar sig över att så många Finnar i sina bästa år lämnar sitt land. 2014 flyttade över 15 000 st av dem (ca 0,27%) , att jämföra med antalet Svenskar som flyttade samma år, 51 237 st. (0,5%). Om Danskarna har jag lite svårare att hitta info och siffror. De har en organisation som heter Danes Worldwide med ca 250 000 medlemmar (mots. ca 4% av Danmarks befolkning). Känslan man får efter att ha läst på deras hemsida är att de är stolta representanter, ambassadörer för sitt land.

Varför är andelen Svenskar som inte vill bo kvar i Sverige så mycket högre då än i grannländerna?

Varför flyttar det nu fler Svenskar utomlands årligen än det gjorde under 1800-talets stora utvandring till Amerika?

Vilka är det som flyttar? De med mycket pengar och/eller mycket kompetens?

Vilka flyttar hit istället? Ensamma pojkar (17-40 år??). Är dessa bra ”ersättare” för detta tapp?

Vad gör politikerna för att stävja den uppkommna situationen? Görs något alls för att hindra att Sverige förblöder på detta sätt?

Jag fick upp en bild i huvudet medans jag satt och skrev. En analogi.

[En patient kommer in till doktorn. Patienten mår inte riktigt bra. Ett av problemen är att patienten har ett ganska stort blödande sår. Doktorn är inkompetent, han är oförmögen att ställa rätt diagnos och att ge rätt behandling. Istället för att stoppa blödningen så sätter doktorn in en blodtransfusion där patienten får mottaga blod som donerats. Det stora problemet med detta är att sjukhusets rutiner brustit helt och hållet, blodet som ges är inte kontrollerat. Det kan således vara både fel blodgrupp och smittat med gud vet vad. En av sjuksköterskorna med lite mer förstånd försöker berätta om detta misstag för herr doktor, denna sjuksköterska har dock tämligen låg status på detta sjukhus och doktorn gillar inte att bli ifrågasatt. En del av de andra sjuksyrrorna håller med sjuksystern som försöker varna, men de är mer rädda om sitt jobb och sin goda relation till doktorn än vad de är om patientens väl och ve….för den vars ”polett” inte trillat ned än kan jag säga att doktorn i detta fallet är statsministern, sjuksystrarna är de olika partierna och patienten är moder Svea….blodet, det är vi det. Folket.]

Inte vet jag om analogin/liknelsen blev speciellt bra eller rättvis, men något ligger det väl ändå i den?

[Vad som behöver göras är att stoppa blödningen. Patienten behöver inte nytt blod, i synnerhet inte ett okontrollerat sådant. Så gör man inte, det är livsfarligt. En riktig diagnos behöver ställas och rätt behandling behöver ges. Från början kanske ett bandage och en alvedon hade räckt. Nu vet vi inte ens om patienten kommer att överleva. Det är livsfarligt med inkompetent personal på sjukhus…]

[ jag känner att jag vill/behöver göra ett tillägg. Min liknelse är inte menad att tolkas rasistiskt. Med olika blodgrupper var inte min avsikt att jämföra olika ”raser” utan snarare kulturer/religioner eller kanske rättare uttryckt civilisationer. Fyller man på ett land med individer av en annan civilisation medans individer från den ursprungliga dräneras så kommer resultatet givetvis till slut bli att Nationen så som vi känner den kommer att ”gå under”. Nåväl, en liknelse är just bara det, en liknelse. Denna är min hjärnas skapelse och om någon annan ser det på samma sätt eller inte kan jag omöjligt veta eller påverka.]

 

Kommentera

