Uppmaning(-ar)….eller ”tips”…

Idag tänker jag inte skriva speciellt många rader. Det känns nämligen överflödigt. Jag har hittat ett par bloggar denna morgon som vida överträffar min, åtminstone i form av värdefull information. Det känns också som om allt man kan skriva om ämnet ”invandringskritik” redan skrivits.

Däremot vill jag uppmana just dig som läser dessa rader just nu att ”sprida ordet”, att fortsätta kampen. Denna kamp handlar om våran rätt att existera. Som nation. Kampen handlar också om att bevara demokratin och det fria ordet. Dessa är hotade.

Våra vapen?

Jag vill nämna två. Två stycken som om vi alla gör gemensam sak borde övertrumfa allt och alla. Sanningen (i form av riktig information underbyggda av riktiga siffror, riktig statistik. Det finns inget ”försvar ” mot detta vapen.) Det andra vapnet jag vill lyfta fram är civilkurage. Att vi alla vågar stå upp för våra åsikter och för det vi anser vara rätt. Det är varken rasism eller ondska på något annat sätt. Tvärtom. Går vi under själva, vem/vilka ska vi kunna hjälpa sedan?

Denna kamp jag skriver om är lika mycket en kamp för en normalisering som det är en kamp mot galenskaperna. Galenskaperna som får mig och många andra att kalla vårat land för ett tokland.

Information, information, information. Sprid informationen. Sprid den till alla och envar. Dela den på sociala medier etc. (det finns en mängd metoder att sprida info, använd fantasin. Köp en bok och ge bort i födelsedagspresent till någon i din bekantskapskrets som inte riktigt vill se vad som sker. Denna eller denna kanske.)

Ha civilkurage nog också att stå för den.

Bloggarna jag nämner högst upp är Otillständig samt Invandring och mörkläggning.

[…en sak till. Något som irriterar mig vansinnigt mycket. Araber och afrikaner m.fl. kallas ju ofta för ”minoriteter”, även muslimer benämns ofta på detta sätt. Detta är inget mindre än ett fult knep. Man sätter dessa grupper i en position som på något vis är utsatt. Man är tillhör en minoritet, det är synd om en då….och vem är så elak att han/hon vill vara ”emot” minoriteter? Jo, det är förstås ”rasisterna”. Bara ”rasisterna” kan vara så elaka…

…men, ur ett globalt perspektiv. Vem/vilka är i minoritet?

Just det. Det är vi det. ]

En reaktion på ”Uppmaning(-ar)….eller ”tips”…

  1. Sant. Sanning är grundläggande, men kurage kommer ofta inte till stressade människor. Kalla stressade människor kan heller inte övertyga de kortsiktigt känslosamma.

    Så jag skulle vilja tillägga:
    – Lugn, medkänsla och kurage kan komma genom meditation i tystnad.
    – Sammanhållning i samhället. En demokrati där vi lyssnar hövligt på varann och försöker enas om beslut som gynnar alla i samhället och i världen med både förnuft och känsla.
    – varma känslor när man beskriver vad man vill åstadkomma. Många baserar inte sitt tyckande på logik, men på en kortsiktig känsla av godhet som leder till ondska. Logiken måste helt enkelt innefatta en retorik som verkligen är känslomässigt långsiktigt god.
    – Tankar, ord, agerande måste genomsyras av positivitet och konstruktivitet (motsatsen till negativitet och förstörelse)

    Liked by 1 person

Kommentera

