Meningen med livet.

Finns det något sådant? En del bara måste söka en ”högre” mening med allt. Jag kan inte påstå att jag själv tillhör kategorin som funderar på just om det finns en mening eller ej. Det känns däremot nästan som om jag alltid vetat.

Jag är av åsikten att vi skapar vår egen mening.

För mig finns ingen gud eller högre makt som ger mig en mening att leva. Jag behöver inget sådant. Detta anser jag själv gör mig mer öppen och mindre trångsynt bland annat. Jag har inga konstiga religiösa regler eller tabun eller tanke-fängelser att rätta mig efter. Jag är min egen mästare och herre. Bestämmer helt och hållet själv vad jag får och inte får göra/säga/tycka och tänka. Visst finns lagar och regler att förhålla sig till, men det är inga problem för mig då jag finner mig i vårat samhälles sådana och tycker att de allra flesta är rimliga och bra.

Den mening jag finner med livet kanske kan samanfattas på något vis ändå för att återkomma till rubriken och denna texts tänkta innehåll. Jag finner att meningen med mitt liv är den bästa tänkbara. Jag tror att när man blivit förälder (om inte förr) så är det på något vis enklare att förstå eller hitta en mening.

Meningen med livet skapar vi själva. Meningen för mig är strävan. Bland annat. Det finns fler meningar och anledningar att leva förstås. Men av alla så är nog ett bra och samanfattande ord kanske just ”strävan”.

Strävan efter att skapa något. Strävan efter att efterlämna något bra. Strävan efter att göra skillnad. Strävan efter att göra något positivt av livet. Att göra samhället bättre för alla andra (inklusive mig och de jag älskar allra mest) att leva i. Strävan efter att vår planet och livet på denna skall vara så bra och drägligt som möjligt för så många som möjligt.

Detta innebär så mycket.

Det allra viktigaste handlar kanske ändå om vad man inte skall göra. Till exempel så självklara saker som att man inte skall begå onda och elaka, destruktiva handlingar. Allt sådant är av ondo. För mig är detta självklarheter. Tyvärr är det inte det för alla. Vissa tror att de handlar gott då de gör ont. Att inse detta och att vara klarsynt och realistisk är också viktigt. För att kunna förebygga måste man också förstå.

En bra strävan och tanke man kan ha är att försöka att bli den man vill bli. Att sträva efter att nå sin fulla potential. Själv är jag långt ifrån målet. Men strävan finns ändå kvar där. Strävan efter att bli någon som gör skillnad. Strävan efter att göra gott och att försöka påverka samhället vi lever i i positiv riktning. Strävan efter att leva hälsosamt för att få ett så långt och innehållsrikt liv som möjligt och för att få vara med så länge som möjligt för att kunna vara till nytta för mina barn och mina nära och kära under så många år som möjligt.

Jag vet att detta är en strävan jag delar med många. Detta ger mig hopp och energi att fortsätta. Det ger mig mening.

Meningen med livet.

[ Nyfikenhet. Det glömde jag nästan bort att nämna. Det är också en anledning. En av dem. Jag är otroligt nyfiken på allt möjligt. Detta ger mig fler anledningar till att leva och att vilja leva så länge som möjligt. Jag vill veta och få hinna veta så mycket som möjligt. Jag är otroligt nyfiken och intresserad av all slags utveckling bland annat. Nyfikenhet. Kanske den allra viktigaste av människans alla egenskaper/egenheter? Det är väl denna som för oss framåt? ]

[ För att stilla, nej, fel ord, snarare mata min nyfikenhet och mitt hopp så har jag ett behov av att läsa inspirerande nyheter. Då går jag ofta in och läser denna nyhetsspalt bland annat. Ofta finner man hoppfulla och intressanta artiklar där. ]

4 reaktioner på ”Meningen med livet.

  1. Du skriver att du vill ha en bra strävan och tanke och att du vill försöka att bli den du vill bli. Du strävar efter att nå sin fulla potential. Du skriver att du är långt ifrån målet. Ditt mål är att bli någon som gör skillnad, som gör gott och påverkar samhället vi lever i i positiv riktning.

    Jag ger dig ett tips. Prova på det i några ögonblick och se hur det känns! Starta ex. ett parti som valsamverkar genom Valsamverkanspartiet, eller gå med i ett parti som valsamverkar som du gillar tillräckligt mycket och påverka samhället därigenom!

    Jag tycker att du duger bättre än de allra flesta. Du verkar vara särdeles mentalt frisk jämfört med många andra. Meditera djupt på saken!

    Gilla

    • Tack för de trevliga orden i de sista raderna Martin och tack detsamma. Mina tankar och min text syftar inte bara på storslagna saker som att starta eller ens engagera sig i politiska partier nödvändigtvis. Även om det kan vara ett kall det också (och nog så viktigt förstås). Jag menar också strävan var och en har i sin vardag. Att varje dag ta sig upp ur sängen och göra sin plikt. Att gå till sitt jobb tex. eller att studera eller kanske att uppfostra sina barn och försöka ge dem bra värderingar mycket kärlek och ett gott självförtroende. Det stora finns även i det lilla. Men, än en gång, tack för komplimangen.

      Gilla

    • Dessutom. När jag skriver att jag är långt ifrån målet så menar jag bl.a. att jag satt ribban högt med flit. Jag tror mig aldrig nå fram till målet helt, anser inte att man skall tro sig kunna göra det helt och hållet. Då slutar man ju att sträva. Lite grand som att ”vägen är målet” menar jag.

      Gilla

      • Jag kan bara ge dig ett mycket viktigt råd. Meditera djupt på vad du vill lämna efter dig till barnen och vad du borde göra! Smaka på det! Känn det djupt i ditt hjärta! Vad är rimligt att göra? Förminska dig inte! Du är kanske viktigare än många andra eftersom du har rikligt med förstånd. Finn ditt inre kall! Var inte rädd! Det finns ingen anledning till rädsla. Låt din kreativitet och fantasi leda dig till nya skratt och insikter om vad som är möjligt! Var positiv!

        Liked by 1 person

Kommentera

